Zalando heeft vandaag aangekondigd een distributiecentrum ter grootte van 19 voetbalvelden te gaan bouwen in Bleiswijk. Vorig jaar schreven we al dat Zalando overwoog een distributiecentrum in Nederland neer te zetten om de levertijd te kunnen verkorten en na meerdere opties naast elkaar gelegd te hebben is er nu dus een officieel plan.

Meerdere gemeenten streden om de komst van Zalando, omdat een distributiecentrum van de eerder genoemde omvang voor de nodige werkgelegenheid zorgt. De keuze is uiteindelijk gevallen op Bleiswijk. ,,De ligging staat ons erg aan. We kunnen gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van het bedrijventerrein. Daarnaast ligt het vlakbij de A12 en in het hart van de Randstad’’, aldus Kenneth Melchior, directeur Zalando Noord-Europa.

16 miljoen artikelen

Voor het enorme complex hoeft geen land te worden opgeofferd, wat volgens Melchior prettig is. ,,We willen graag een nieuw gebouw dat voldoet aan onze wensen op het gebied van automatisering, waar robots het werk van onze mensen lichter maken. Ondanks de hulp van robots hebben we veel personeel nodig, want de capaciteit van het nieuwe distributiecentrum is ongeveer 16 miljoen artikelen.’’

De bouw begint deze zomer en de planning is dat de eerste pakketjes in de zomer van 2021 bezorgd worden bij klanten in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Spanje. ,,De Benelux zien we als belangrijke groeimarkt. We willen over vijf jaar de verkoop in deze drie landen meer dan verdubbelen, onder andere met snellere levering van bestellingen.’’ De huidige levertijd is bij Zalando zo’n 3 a 4 werkdagen, maar met de komst van dit distributiecentrum verwachten wij dat ook Zalando “vandaag besteld = morgen in huis” of zelfs “vandaag besteld = vandaag in huis” gaat aanbieden. Wellicht dat Zalando dan toegevoegd kan worden aan het overzicht van kledingwinkels met 24uursbezorging.

Marktleider

Op dit moment is Zalando Europees online marktleider op het gebied van mode en lifestyle. Het is in 2008 opgericht in Berlijn en heeft 27 miljoen actieve klanten in 17 landen.

Gepubliceerd op: 4 juli 2019