Online bestellen als ‘geluksmomentje’

De afgelopen weken wordt er door menig Nederlander volop online gewinkeld. Planten, bureau’s, opblaasbare jacuzzi’s, schoenen, kleding, vrijwel alles wordt door de Nederlander in huis gehaald. Sommige bezorgers van PostNL claimen inmiddels enkele klanten vaker te spreken dan hun eigen partner.

PostNL liet onlangs weten dat er vorig jaar in deze periode zo’n 900.000 pakketjes verstuurd werden. Om de vraag op te vangen, is die capaciteit dit jaar met 40% verhoogd. Desondanks slaagt PostNL er nog steeds niet altijd in om alle pakketjes op tijd op te halen bij webwinkels en af te leveren bij de klant. Al met al sjouwen ze zich dus een ongeluk, maar is het zo druk dat er maar moeilijk tegenaan te werken is.

De toename in het aantal bestellingen is overigens goed te verklaren. Met name boodschappen en producten die te maken hebben met thuiswerken zijn erg in trek. Toch wordt er ook veel besteld waarvan het nut niet gelijk duidelijk is in deze tijden. Denk bijvoorbeeld aan kleding of een paar nieuwe schoenen. Kleine kans immers dat je die kunt showen, nu iedereen zoveel mogelijk binnen blijft en alle evenementen zijn afgelast.

Toch is er wel degelijk een verklaring volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Hoewel we volgens hem geluk steeds meer in de richting van activiteiten en ervaringen zochten in plaats van in bezit en spullen, is het in deze tijd erg lastig om iets gezelligs te ondernemen. Dierentuinen zijn dicht, net als musea en pretparken. Met vrienden een middag op terras doorbrengen is er ook niet bij. Mensen zoeken naar alternatieven en vallen daarom terug op consumeren.

Volgens Wessels is het geluksmoment maar een kleintje, maar kan het hele proces inclusief je pakketje thuisbezorgd krijgen en uitpakken toch voor wat geluk zorgen. “Er gebeurt om ons heen nu gewoon weinig. Het klinkt wat zielig, maar een klein geluksmomentje is in dat opzicht beter dan niets.”

Gepubliceerd op: 27 april 2020