Online bestelde kleding passen in DHL-paskamers

DHL paskamerEerder schreven we dat Nederlandse webwinkels vrij veel producten retour krijgen gestuurd. Met name geretourneerde kleding is voor veel webwinkels een flinke kostenpost. DHL komt daarop met een eigenzinnig antwoord: pashoskjes in een aantal DHL servicepunten.

Op het Noordeinde in Den Haag en inmiddels ook in de Van Baerlestraat in Amsterdam kunnen consumenten op locatie kleding passen. Indien een kledingstuk onverhoopt niet past, kan dat meteen weer geretourneerd worden. DHL ziet een toename in het aantal kledingstukken dat via internet besteld wordt en daarbij laten steeds meer mensen hun bestelling afleveren bij een van DHL’s servicepunten. Handig omdat je dan op weg van of naar werk of huis je bestelling op een passend tijdstip mee kan nemen. Niet helemaal ‘vandaag besteld = morgen in huis’, maar toch zeker een goed alternatief.

Omdat DHL voor bezorging en retouren vaak twee keer bij consumenten langs moest, zijn ze in samen werken met de Avans Hogeschool na gaan denken over een betere invulling van het laatste deel van het bezorgproces, de zogenoemde ‘last mile’. De DHL pashokjes zijn dus het resultaat van de kritische blik van de studenten. Een verkeerde maat of kleur meteen worden teruggestuurd en het scheelt bovendien verkeer en uitstoot in dichtbewoond gebied. Al met al hartstikke handig dus.

Ronald Leunisse, managing director van DHL Express in Nederland, licht toe: “De frisse blik van studenten kan onverwachte nieuwe inzichten opleveren. Het idee van de paskamers sprong er uit, met name omdat tijd en gemak belangrijke factoren zijn bij het online winkelen. De DHL-paskamer draagt zodoende bij aan een positieve online winkelbeleving.”

Gepubliceerd op: 18 december 2018