Minder CO2 uitstoot door afhalen pakketjes (met de fiets)

De CO2-uitstoot die gepaard gaat met het bezorgen van pakketjes kan flink omlaag als meer mensen zouden kiezen voor afhalen bij een afhaalpunt (en dat met de fiets zouden doen), blijkt uit onderzoek van TNO. Volgens het onderzoek – dat TNO heeft uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek – is er veel milieuwinst te behalen door het aantal afhaalpunten en de bereikbaarheid daarvan te vergroten.

Nederland telt op het moment van schrijven zo’n 9.600 afhaalpunten. Steeds meer webwinkels groeien naar een omni-channel strategie toe waardoor fysiek en online meer op elkaar aansluiten. Hierdoor groeien de mogelijkheden om pakketten af te halen in fysieke winkels. De winst zit hem met name in het feit dat een bezorger flink minder stops hoeft te maken, omdat een winkel (tevens afhaalpunt) al in het rondje van de bezorger voorkomt. Kan hij daar een groot deel van zijn vracht achter laten, dan hoeft hij minder vaak te stoppen bij huishoudens.

Momenteel wordt zo’n 13% van de online aankopen afgeleverd bij een afhaalpunt. Het verhogen van dit percentage zorgt voor minder ‘last-mile’ uitdagingen: minder CO2 uitstoot en minder stilstaande busjes in de straat. ‘Bijkomend voordeel van afhaalpunten is dat busjes voller geladen kunnen worden. De bottleneck zit namelijk vaak in het aantal stops dat een bezorger moet maken en niet zo zeer in het volume van een bestelbus’, aldus Herman Wagter, programmamanager bij Topsector Logistiek.

TNO heeft op basis van modelberekeningen de effecten van een toename van het gebruik van afhaalpunten doorgerekend. Volgens de berekeningen kan er 17 procent CO2 uitstoot bespaard worden in het last-mile netwerk als 50 procent van de pakketten in een ronde naar afhaalpunten wordt gebracht in plaats van naar huisadressen.

Wat echter niet meegenomen is in het onderzoek, is hoe de consument naar het afhaalpunt gaat. Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org: “Of het milieuvoordeel dat de vervoerder heeft behaald in stand blijft, wordt mede bepaald door de manier waarop een consument een pakket ophaalt. Als speciaal voor het ophalen van het pakket een rit met de auto wordt gemaakt, dan wordt de milieuwinst van de vervoerder volledig tenietgedaan. In dat geval is aan huis leveren een duurzamere keuze.”

Gepubliceerd op: 11 september 2020