Kerstpakketjes vaker te laat, maar minder klachten

Webshops en hun bezorgpartners hebben afgelopen december relatief meer pakketjes te laat bezorgd dan in december 2019. Met Sinterklaas en Kerstmis arriveerde 3,3 procent van de pakketjes te laat, een jaar daarvoor was dat nog 1,8 procent. Net geen verdubbeling dus.

Veel webwinkels en postbedrijven hadden vooraf maatregelen getroffen om de te verwachten hausse aan bestellingen op tijd te kunnen verwerken, zoals het inzetten van meer personeel in de distributiecentra, meer bezorgers op de weg en zelfs bezorging op zondag. Door Covid-19 was de verwachting dat het aantal bestellingen van 2019 ruimschoots zou worden overschreden in 2020, en dat is ook gebeurd.

“Als die maatregelen niet waren genomen, waren er nog veel meer pakketjes te laat bezorgd”, vertelt Frank Quix van Q&A. “Want het is gezien de omstandigheden nu best een goede score. Er is heel veel meer besteld en zeker toen in de kerstperiode die lockdown kwam, waren mensen wel zo’n beetje genoodzaakt om cadeautjes online te bestellen.”

De reclamecampagne van internetverkopers waarin consumenten werden opgeroepen om online kerstaankopen op tijd te doen, heeft volgens Q&A goed gewerkt. Quix: “Begin november werden mensen al gewaarschuwd. Uit ons onderzoek blijkt dat 89 procent die waarschuwing heeft gezien, en meer dan 70 procent heeft ook daadwerkelijk eerder hun internetorders geplaatst.”

Onze eigen cijfers toonden bovendien aan dat er dit jaar meer gezocht werd naar webshops die snel cadeau’s konden bezorgen en minder naar kledingwinkels. Ook dit verklaarbaar door Covid-19: de winkelsluiting maakte dat mensen uitweken naar online winkel voor hun cadeau’s en het gebrek aan feestjes verklaart de daling in de interesse voor kleding.

Gepubliceerd op: 20 januari 2021