December 2017: bijna 450.000 bezorgingen te laat

Afgelopen december hebben webwinkels een kleine 450.000 bestellingen niet op tijd weten te bezorgen, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Q&A. December is traditioneel de drukste periode voor (web)winkels door de vele aankopen voor zowel Sinterklaas als Kerstmis. Het ging bij deze feestelijkheden om respectievelijk 5 en 6 procent te laat bezorgde pakketjes.

Absoluut gezien betekent het een stijging van bijna 60.000 te laat bezorgde pakketjes. In 2016 waren het er 390.000, in 2017 447.000. De stijging in het aantal te laat bezorgde pakketjes is volgens de onderzoekers te wijten aan de jaar op jaar toenemende verkopen via internet. Ook het feit dat consumenten steeds veeleisender worden speelt een rol. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat er steeds meer consumenten zoeken naar “vandaag besteld morgen in huis” en dus snelle levering wensen. Volgens de onderzoekers zou een oplossing kunnen zijn dat webwinkels consumenten aansporen om hun bestellingen eerder te plaatsen: “Veel webwinkels communiceren het niet duidelijk als een product niet meer op voorraad is, en daarbij werken webwinkels hoge verwachtingen in de hand door bijvoorbeeld op hun site ‘voor 23:59 = morgen in huis’ te plaatsen. Echter, er is zoveel volume dat het systeem het niet meer aan kan. Als bestellingen wat meer gespreid binnenkomen in plaats van op het laatste moment, dan kan dat al flink schelen.”

In 2015 werden er rond de 460.000 pakketjes te laat bezorgd dus men zou kunnen spreken van ‘terug bij af’. Toch is het niet helemaal eerlijk om die conclusie te trekken: eerste kerstdag viel in 2017 op een maandag waardoor de webwinkels de laatste bezorgdag (de zondag ervoor) verloren. “Kerstavond viel op zondag waardoor consumenten die op zaterdag besteld hadden, afhankelijk waren van bezorgers en webwinkels die ook zondags doorwerkten”, aldus de onderzoekers. Overigens lijken steeds meer webwinkels er voor te kiezen om ook de zondag te gebruiken voor bezorging. Wehkamp en ook supermarkten Picnic, Albert Heijn en Jumbo nemen daarin het voortouw.

Ondanks het toegenomen aantal te late bezorgingen ten opzichte van 2016, is er volgens Q&A juist een positieve trendlijn waar te nemen vanaf 2011. ‘Het verwachtingspatroon van consumenten verandert continu en webwinkels moeten er alles aan doen om te zorgen dat ze aan die verwachtingen voldoen.’ Meer over het onderzoek vind je hier. Op zoek naar snel leverende webwinkels? Kijk dan hier.

Gepubliceerd op: 25 januari 2018