ACM: Meer pakketbezorgingspunten goed voor consument en milieu

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zou willen dat het aantal bezorgpunten voor pakjes wordt uitgebreid, bericht NU.nl. Uit een studie naar pakketbezorging die de toezichthouder heeft gedaan, blijkt dat daarmee de keuze qua bezorgopties vergroot wordt. Volgens de ACM zou hiermee meer concurrentie komen op het gebied van pakketbezorging, wat prijstechnisch voor consumenten voordeling kan zijn. Daarnaast is het beter voor het milieu en leidt tot minder ergernis bij consumenten, concludeert de ACM.

De focus van de ACM lag op de zogenoemde ‘last-mile’, waarmee de laatste paar kilometers van opslag naar het door de consument opgegeven afleveradres wordt bedoeld. “Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar een keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren.”

Volgens de ACM resulteert dat in minder kosten en minder verkeer wat op zijn beurt weer gepaard gaat met minder uitstoot en dus milieuwinst. Ook zorgen bezorgbusjes voor overlast, wat steeds meer klachten oplevert. De bezorgers moeten vaak een minimum aantal pakketjes per uur afleveren, waardoor pakketjes in de tuin, bij de buren of in de kliko worden achtergelaten als er niemand thuis is. Dit levert soms ongewenste situaties op.

Servicepunten en pakketkluizen zouden door bovenstaande goede alternatieven zijn voor bezorging aan huis. In landen als Engeland wordt daar onder de noemer Click&Collect al veelvuldig gebruik van gemaakt. In Nederland blijkt echter dat nog niet de helft van de huishoudens zo’n servicepunt op loopafstand heeft zitten. “De ACM vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk. Die uitbreiding biedt consumenten meer keuzevrijheid.”

Waar nu vaak één vervoerder een bepaald servicepunt gebruikt, zou de ACM graag zien dat er meerdere vervoerders eenzelfde servicepunt gaan gebruiken. “Hierdoor kan het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand stijgen tot 75 procent.”

Ten opzichte van andere landen (zoals Engeland) heeft Nederland ook relatief weinig pakketkluizen. “Investeringskosten kunnen een drempel vormen voor het plaatsen van meer pakketkluizen. Daarnaast wordt het plaatsen van pakketkluizen soms bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid.”

Gepubliceerd op: 31 mei 2020